Isnin, 4 Januari 2010

Isu Jet: Hanya Staf Bawahan Terlibat, Bakal Didakwa

1. Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengesahkan hanya kakitangan peringkat bawahan terlibat dalam kes kehilangan dua enjin jet pejuang milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dua tahun lalu.

2. Gani mendedahkan Uruguay merupakan destinasi terakhir kedua-dua enjin G J85-21A itu ditemui selepas ia hilang dari pangkalan udara Sungai Besi, Kuala Lumpur pada 2007. Bagaimanapun beliau tidak pasti sama ada kedua-dua enjin itu masih berada di Afrika Selatan ataupun sudah dihantar ke tempat lain.

3. Sebelum ini, empat orang termasuk tiga pegawai rendah TUDM ditahan dan dibebaskan dengan jaminan kerana disyaki terlibat dalam kes berkenaan.

4. Polis telah menyiapkan siasatan terhadap kes kehilangan enjin itu, yang mendedahkan ia telah dihantar ke satu alamat di Subang Jaya, Selangor, pada 30 Dis, 2007 dan 1 Jan tahun lepas.

5. Jabatan Peguam Negara mengembalikan semula kertas siasatan kes berkenaan bagi membolehkan polis menyiasat lebih lanjut dan mendapatkan dokumen-dokumen yang penting yang berkaitan, di samping mengenal pasti bagaimana enjin ini boleh dibawa ke luar negara.

6. Peguam Negara menyifatkan kes kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E itu sebagai “perkara serius”, dan memberi jaminan pejabat beliau akan berusaha habis-habisan bagi menyelesaikan kes tersebut.

7. Polis telah hantar semula kertas siasatan berhubung kes kehilangan dua enjin jet pejuang milik TUDM kepada Jabatan Peguam Negara setelah diminta membuat siasatan lebih terperinci. Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan mengesahkan hanya dua enjin sahaja yang hilang dan bukan empat seperti yang dilaporkan sesetengah media berdasarkan sumber.

8. Musa berkata tiada lagi tangkapan akan dilakukan ketika ini dan segala-galanya bergantung kepada jawapan daripada Jabatan Peguam Negara.

Tiada ulasan: