Selasa, 24 Disember 2013

TIPS MENINGKATKAN LIKES, COMMENT DAN SHARE FACEBOOK

Adakah anda menjalankan sebuah bisnes dan sudah memiliki page di facebook? Jika sudah, bererti Anda sudah memulakan langkah yang tepat untuk menyebarkan bisnes Anda ke seluruh dunia, sungguh hal tersebut masih awal tapi itu yang baik. Kemudian tahukah Anda KUNCI dalam promosi di facebook adalah, bagaimana supaya fans/followers fanpage bisnes Anda dengan sukarela memberi comment, likes dan share post  Anda. Dengan begitu post bisnes Anda akan muncul pada newsfeed ribuan bakal pengguna baru di facebook yang mana sama sekali belum pernah mendengar nama bisnes Anda.

Inilah perkara-perkara yang perlu Anda perhatikan supaya para audience di fanpage facebook Anda membantu mempromosikan bisnes Anda melalui share, comment dan like mereka:

Jenis Post

 

Perlu Anda fahami bahawa status facebook yang berupa teks saja bertujuan untuk mengajak audience memberi komen, sedangkan kandungan dalam bentuk foto bertujuan untuk mendapatkan share dan like. Sebagai contoh bila Anda bertjuan untuk mendapatkan hebahan melalui komen, maka hal terbaik yang dapat Anda lakukan adalah memberikan pertanyaan atau mengutarakan pendapat yang cukup kontroversi kepada audience facebook Anda. Mungkin dengan cara ini Anda akan kehilangan beberapa audience yang tidak setuju dengan pendapat Anda, namun risiko yang didapati biasanya setimpal dengan hasil yang Anda terima iaitu loyal customer yang memiliki nilai yang sama dengan bisnes Anda.

Pilihan Waktu

Banyak sekali orang yang online di facebook sepanjang hari, namun nyatanya kebanyakan pengguna facebook tidak melihat newsfeed mereka hingga sampai waktu rehat tengah hari atau mereka sampai di rumah setelah bekerja. Lakukanlah update di sekitar 6-7 pagi, jam 12 tengah hari atau sekitar jam 7-8 malam dan simpan post Anda yang paling menarik untuk dipost pada mlm hari, kerana di malam hari merupakan trafik tertingginya facebook.

Post yang Menarik

Memang cukup mudah untuk mengajak orang me-like page kita di facebook, tapi nyatanya hanya 10% orang yang kembali ke sebuah page setelah mereka me-like page tersebut. Jadi pastikan post yang Anda sampaikan merupakan post yang menarik dan relevan agar orang tetap me-like page Anda. Orang memutuskan untuk me-like page Anda kerana mereka tertarik dengan post yang cuba Anda tawarkan di awal. Namun apabila mereka merasa di kemudian hari post Anda tidak sesuai dengan harapan dan janji yang Anda berikan di awal, maka kebolehpercayaan bisnes Anda akan hilang dan bahkan Anda kehilangan peluang untuk mendapatkan audience di kemudian hari.

Sampaikan saja

Pada umumnya audience memberikan respon positif terhadap sebuah perintah. Cuba saja berikan kalimat “Berikan pendapat Anda tentang…bla…bla..bla…” atau “like gambar ini jika Anda… dan berikan komen Anda jika…” , maka Anda akan mendapatkan likes, komen dan share yang berlipat untuk satu content. Kebanyakan pengguna memang senang untuk diminta melakukan sesuatu, terbukti dengan strategi “call to action” yang banyak digunakan di akhir iklan.

Mengurus fanpage facebook kadang membuat Anda stress dan frust, terutama bila tidak ada seorang pun yang peduli dengan post Anda. Tapi dengan memberikan post yang menarik dan relevan di waktu-waktu yang ramai di facebook boleh meningkatkan trafik ke page Anda.

1 ulasan:

celotehpraja berkata...

saya belum memiliki bisnis di facebook namu belum bisa melakukannya kurang tau caranya gan...